Linjetrafik i Sam3001
|
Full flexibilitet |
I Sam3001 kan linjer beskrivas på ett flexibelt sätt. Anropsstyrda linjer lägges upp med eller utan
fast utsedda fordon, vilket kan bestämmas på turnivå. Vid anropsstyrd trafik utan utsett fordon
utser systemet med automatik, utifrån den transportkapacitet som finns i fordonsplaneringen,
ett lämpligt fordon i samband med den första beställningen till en viss tur. När förbeställningstiden
utgått kan systemet dela upp beställningarna i en tur på flera bilar, när så krävs.
|
|
Definition av linje |
En linje kan vara avsedd för särskild kollektivtrafik, allmän kollektivtrafik, eller en kombination av dessa.
För linjen anges egenskaper såsom om man kan sitta i rullstol under färd, om liggande resenär kan hanteras, förbeställningstid,
krav på reslängd, maximalt antal beställningar per tur, hur ersättning till transportören sker, mm.
|
|
Hållplats, adress eller område |
Linjens sträckning kan beskrivas som konventionella hållplatser på viss adress, som särskilda gatuadresser (ort, gatunamn, nummer och eventuellt uppgång),
adresser inom ett geografiskt område som beskrives i systemet. En adress eller ett område blir för den särskilda
kollektivtrafiken "en hållplats" när en beställning lägges in, medan en annan resenär kan bli hänvisad
till särskild hållplats. En hänvisningsadress kan noteras att ligga nära (x antal meter från) den angivna adressen.
|
|
Systemet uppfyller högt ställda krav på att kunna definiera linjer i form av servicelinjer, sk flexlinjer
eller "mjuk linje".
|
|
Närtrafik |
En särskild funktion utgöres av linjetrafik till eller från ett definierat område, där tidtabellen anger
tidpunkt, antingen för avresan från hållplats(er), eller omvänt tidpunkten för ankomsten till samma
hållplats/er. Denna trafik brukar benämnas närtrafik, kompletteringstrafik eller matartrafik.
|
|
Individuell anslutning |
På längre linjer, eller av andra anledningar, kan linjen godkännas för anslutningstrafik
(planerad enligt tidtabell eller fordonsplanering). Anslutning kan förekomma både före och efter
linjeresan, som även kan innehålla ett ombyte från en linje till en annan. Från område i systemet
läggs en eller flera anslutningshållplatser upp. Ombytesplatser beskrivs i särskild tabell. Föreslagen
anslutningsresa kan naturligtvis utgå, om resenären så önskar.
|
|
Trafikupplysning |
Sam3001 innehåller en trafikupplysningsmodul som kan ge resealternativ i
den allmänna kollektivtrafiken. Denna modul anropar det system som trafikhuvudmannen
använder för trafikupplysning (kan vara Elmer eller Topp).
|